Tuesday, April 3, 2007

ΜΙΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΑΠΟΨΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ.


Είναι γεγονός αναμφισβήτητο πλέον, ότι η «αξιοποίηση» που συνέβη τις τελευταίες δεκαετίες στη γη της Αγίας Παρασκευής, μαζί με τα μεγάλα οδικά έργα, έχουν μετατρέψει το άλλοτε πράσινο προάστιο στην τρίτη πιο επιβαρυμένη περιοχή του λεκανοπεδίου από πλευράς αέριας ρύπανσης.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του ερευνητικού προγράμματος APHEA στο οποίο συμμετέχουν 22 ερευνητικές ομάδες από 20 διαφορετικές χώρες, τα δεδομένα από 32 Ευρωπαϊκές πόλεις, με πληθυσμό μεγαλύτερο από 50.000.000 παρατηρείται 0.6% αύξηση στην ημερήσια ολική θνησιμότητα όταν τα μικροσωματίδια ΡΜ10 είναι αυξημένα κατά 10μg/m3, με ακόμα μεγαλύτερη σε θανάτους από καρδιακές και αναπνευστικές αιτίες. Επίσης παρατηρείται αύξηση κατά 1% στον ημερήσιο αριθμό εισαγωγών στα νοσοκομεία από κρίσεις άσθματος σε παιδιά και ενήλικες καθώς και από αναπνευστικές αιτίες γενικά σε άτομα άνω των 65 ετών. Αυτή η επίδραση αφορά την ίδια ημέρα της αυξημένης ρύπανσης και την επόμενη.
Η περιοχή του κόμβου Δ. Πλακεντίας, παρότι όλοι αναγνωρίζουμε τη βελτίωση που έχει προσφέρει στον τομέα των μετακινήσεών μας, αποτελεί πλέον το μεγαλύτερο «εργοστάσιο» παραγωγής αέριων ρύπων και ιδιαίτερα όζοντος.
Καθημερινά τα 300.000 αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν την Αττική Οδό και τα 5.000 Ι.Χ. που τριγυρίζουν στους δρόμους του Κοντόπευκου να βρουν θέση στάθμευσης, παράγουν τους πρωτογενείς αέριους ρύπους (μονοξείδια). Η ηλιοφάνεια της ημέρας η και η αύξηση της τοπικής θερμοκρασίας πάνω από 4οC, λόγω των τεράστιων τσιμεντοκατασκευών που λειτουργούν ως θερμοσυσσωρευτές, μετατρέπουν το οξυγόνο (O2) της περιοχής σε όζον (O3). Αν υλοποιηθεί και η εξαγγελία για μεταφορά των αφετηριών από την Εθν. Άμυνα στο νέο σταθμό του Νομισματοκοπείο, θα πρόκειται για την εγκατάσταση και λειτουργία ενός ακόμα «εργοστασίου» παραγωγής αέριων ρύπων, που θα στραγγαλίσουν στην κυριολεξία την πόλη.
Η πρόταση που, προσφέρει την οριστική λύση, αποτρέπει την περιβαλλοντική υποβάθμιση και βελτιώνει την κατάσταση της πόλης σε πολλές πλευρές, είναι η μεταφορά του χαρακτηρισμού ως «τερματικού» του σταθμού Δουκ. Πλακεντίας σε περιφερικότερο σταθμό, της Παλλήνης ή της Κάντζας, που βρίσκονται σε αδόμητες, εκτός σχεδίου ακόμα περιοχές. Με αυτή την πρόταση, που έχει ήδη αποδεχθεί στο παρελθόν ο πρόεδρος της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ κ. Γιαννής, μεταφέρονται όλες οι γραμμές των Μεσογείων στο νέο σταθμό.
Έτσι, αποτρέπεται η προσέγγιση των ρυπογόνων λεωφορείων του ΟΑΣΑ στην Αγία Παρασκευή, βελτιώνονται και συντομεύουν αφάνταστα οι αστικές λεωφορειακές γραμμές των Μεσογείων, ενώ ταυτόχρονα διευκολύνονται οι κάτοικοί τους να χρησιμοποιούν το ΜΕΤΡΟ με οικονομικότερο τρόπο.
Η πλαισίωση αυτού του μέτρου,
1. με την πεζοδρόμηση γύρω από τους δύο σταθμούς του ΜΕΤΡΟ (Δουκ.Πλακεντίας και Χαλάνδρι),
2. με την ελεγχόμενη στάθμευση και την κάρτα στάθμευσης κατοίκων
3. την χρησιμοποίηση μικρών ευέλικτων λεωφορείων για την σύνδεση κάθε γειτονιάς της πόλης με το ΜΕΤΡΟ,
θα αντιμετωπιστούν ταυτόχρονα και οι δυο υποχρεώσεις του δήμου:
¨ η υποχρέωση να προστατέψει τις δυο περιοχές που γειτονεύουν με το ΜΕΤΡΟ από την αυθαίρετη, παράνομη και ανεξέλεγκτη στάθμευση και
¨ το δικαίωμα του κάθε Αγιοπαρασκευιώτη να εξυπηρετείται από τους τρεις πλέον σταθμούς ΜΕΤΡΟ της πόλης, χωρίς ταλαιπωρία, με μια αστική – δημοτική και ίσως ΔΩΡΕΑΝ συγκοινωνία, με ταχύτητα, ακρίβεια και αξιοπιστία..
Οι προτάσεις αυτές, έχουν μελετηθεί και κατατεθεί από τον Περιβαλλοντικό Πολιτιστικό Σύλλογο Κοντοπεύκου – Παραδείσου - Πευκακίων, έχουν υιοθετηθεί από την αντιπολίτευση της προηγούμενης τετραετίας (σημερινή ηγεσία) και έχουν γίνει ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου τον Ιανουάριο του 2006.
Βέβαια για την αποτροπή της υποβάθμισης της πόλης από την ατμοσφαιρική ρύπανση δεν αρκούν μόνο αυτά. Απαιτείται μια συνολική πολιτική που να αυξάνει το πράσινο στο 30% της έκτασής της, ως τον μοναδικό παράγοντα που αντιμετωπίζει επιθετικά την αέρια ρύπανση.
Για την υλοποίηση αυτού του στόχου προτείνονται συγκεκριμένα μέτρα – κατευθύνσεις όπως:
¨ ανάπλαση των δρόμων της πόλης με διαπλάτυνση των πεζοδρομίων, ώστε να επιτρέπεται η φύτευση δέντρων
¨ αξιοποίηση των προκηπίων με δενδροφύτευση
¨ παροχή τεχνικών συμβουλών και υποστήριξης για πρασίνισμα των ταρατσών και των μπαλκονιών, με κατάλληλα θαμνώδη φυτά που επιδρούν στο μικροκλίμα των διαμερισμάτων και τελικά της πόλης
¨ νομική διερεύνηση των αγνώστων ιδιοκτητών οικοπέδων και «υιοθέτησή» τους από την Υπηρεσία Πρασίνου του Δήμου
¨ φύτευση των χώρων στάθμευσης του ΜΕΤΡΟ, όπως δείχνουν τα σχέδια που έχουμε από την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ και εντάσσονται στην με Α.Π.113855/1.10.1998 ΚΥΑ μελέτη αποτροπής των περιβαλλοντικών επιπτώσεων από την κατασκευή των έργων,
¨ με την γραπτή ανάκληση της Υ.Α.11765/21.3.2005-ΦΕΚ 363/Δ/05 που επιτρέπει την κατασκευή υπέργειου χώρου στάθμευσης και γραφείων της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ πάνω από το σημερινό αμαξοστάσιο
¨ την δημιουργία υπόγειων χώρων στάθμευσης και στους δυο σταθμούς με φύτευση του ισογείου
Θα μπορούσαμε να προσθέσουμε, βέβαια, και ως απώτερους στόχους:
¨ την υπογειοποίηση της Μεσογείων, που θα προσφέρει σημαντικές εκτάσεις πρασίνου, ενώ ταυτόχρονα θα γίνει ο νέος τόπος υπερτοπικών χρήσεων με ταυτόχρονη αποφόρτιση της πάνω πλατείας από την σημερινή επιβάρυνση
¨ τη δημιουργία υπόγειου γκαράζ στην ΕΡΤ και φύτευση του ισογείου.
Με τέτοιες προτάσεις, με τέτοια μέτρα, μπορούμε να ευελπιστούμε ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα θα ξεφύγει το προάστιο από τον σφικτό εναγγαλισμό των αέριων ρύπων και την προοδευτική αλλά βεβαία υποβάθμιση. Μια υποβάθμιση που στον πυρήνα της βρίσκεται η επίπτωση στην υγεία των κατοίκων.
Μπορούμε να μην ονειρευόμαστε πλέον, αλλά να προσδοκούμε βάσιμα τη βελτίωση της περιβαλλοντικής εικόνας της πόλης μας, καθώς και την δημιουργία των προϋποθέσεων για να ξαναγίνει η Αγία Παρασκευή το πράσινο προάστιο που κάποτε αναζητούσαν όσοι ήθελαν να αποκαταστήσουν την υγεία τους.

Μιχάλης Γαβράς
Ορθοπαιδικός Χειρουργός
Ενεργός Πολίτης
Δημοτικός Σύμβουλος
gavrasmic@gmail.com

No comments: