Tuesday, January 2, 2007

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΥΣΤΗΡΙΑ-ΘΡΥΛΛΟΙ ΤΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ


Αγαπητοί αναγνώστες. Απο τη νέα μόνιμη αυτή στήλη εγκαινιάζουμε θέματα που αφορούν τόσο τους θρύλλους, τις παραδόσεις όσο και διάφορα μυστήρια που καλύπτουν ευρύτερα τη γεωγραφική περιοχή της Αττικής. Σκοπός μας να αναδείξουμε μία άλλη ξεχασμένη πτυχή του τόπου μας, τόσο γνωστή όσο και άγνωστη στους περισσότερος απο εμάς. Κι επειδή όποιος ίσως ξεχνά τις παραδόσεις του, και την ιστορία του τείνει προς την εξαφάνιση, θεωρήσαμε ηθικόν μας χρέος ως εφημερίδα, να γίνουμε θεματοφύλακες αυτών των παραδόσεων λιγότερο ή περισσότερο γνωστών, έτσι ώστε να κρατήσουμε την ιστορία του τόπου μας ζωντανή για εμάς αλλά και για τα παιδιά μας.


ΝΑΟΣ ΤΗΣ ΙΣΙΔΟΣ ΣΤΗ ΝΕΑ ΜΑΚΡΗ ΑΤΤΙΚΗΣ
Μια σπουδαία αρχαιολογική ανακάλυψη ήλθε στο φως τα τελευταία έτη.Στην Β. Α περιοχή της πρώην Αμερικανικής Βάσεως , στο Δήμο μας και κοντά στο παραθαλάσσιο εκκλησάκι της Αγίας Κυριακής( θέση Μπρεξιζα η Β! Εφορία Προιστορικών και Κλασσικών Αρχαιοτήτων του ΥΠΠΟ , με τη συμβολή και του Δήμου Νέας Μάκρης, ανεκάλυψε σπάνια όσο και εκπληκτικά ευρήματα του 2 ου π. Χ αιώνος. Τα πρώτα ευρήματα ανεκαλύφθησαν το 1967-68 και έκτοτε οι έρευνες σταμάτησαν. Πριν 4 με 5 χρόνια με κονδύλι 150 εκατ. της Ε. Ε προς τον Δήμο της Νέας Μάκρης ξανάρχισαν οι εργασίες και έφεραν στο φως τα εν λόγω ευρήματα . Μολονότι δεν έχουν ακόμη ολοκληρωθεί οι ανασκαφές, μέχρι τώρα ήλθαν στο φως ευρήματα που ανήκουν σε Αιγυπτιακό ιερό προς τιμήν της θεάς Ίσιδας που ανήγειρε ο Ηρώδης ο Αττικός και θεωρείται ένα από σημαντικότερα που σώθηκαν στην Ελλάδα! Μολονότι υπήρχαν προθέσεις απο τη μεριά του Δήμου Νέας Μάκρης για τη δημιουργία αρχαιολογικού πάρκου με τα ανακαλυφθέντα ευρήματα , καθώς και ανέγερση Ολυμπιακού θεματικού μνημείου, δυστυχώς κάτι τέτοιο δεν έχει υλοποιηθεί εως τώρα.

Ποια ήταν η θεά Ισιδα ;
Κατά την Ελληνική Αρχαιολογία(Μυθολογία) η πανέμορφη Ιώ, κόρη του Ινάχου και ιέρεια στο ναό της Ήρας , στις περιπλανήσεις της στον κόσμο, για να μην την κλέψει ο Δίας, έφθασε στην Αίγυπτο . Εκεί θαυμάστηκε για τη σεμνότητα , την ομορφιά και την εξυπνάδα της και οι Αιγύπτιοι την ονόμασαν θεά Ισιδα. Αργότερα, όταν την ανακάλυψε ο Δίας, κοιμήθηκε μαζί της και γέννησε τον Έπαφο. Από τον Επαφο γεννήθηκε η Λίβυα. Από την Λίβυα και τον Ποσειδώνα γεννήθηκαν ο Αγήνωρ και ο Βήλος. Από τον Βήλο γεννήθηκαν οι δίδυμοι αδελφοί ο Δαναός και ο Αίγυπτος, που έδωσε και το όνομα του στη χώρα του Νείλου( ή χώρα κάτω από την Ελληνική Αιγηίδα=χώρα που κείται κάτω από το Αιγαίο). Κατ’ άλλους ή Ισιδα ήταν κόρη του Κρόνου και της Ρέας , ή του Διός και της Ηρας, ή του Προμηθέως , ή του Ερμή. Η Ισιδα ταξίδεψε στην Αίγυπτο όπου επαντρεύτηκε τον Σάραπιν ή τον Τηλέγονον. Εκεί έμεινε επίτροπος του βασιλείου και έταξε νόμους καλούς. Για το λόγο αυτό ονομάστηκε ‘Θεσμοφόρος’. Επομένως η θεά Ισις ανήκει στο Ελληνικό πάνθεον.
Οι Ελληνες στο χώρο της Αιγύπτου και Αφρικής
Να αναφέρουμε ακόμη ότι μετά τον κατακλυσμό του Ωγύγου( ανάγεται 30-40.000 χρόνια προ εποχής(Π. Ε), οι Ελληνες εξευρένησαν την Αιθιοπίαν και έχτισαν πόλεις στα Μεσογειακά παράλια της Αφρικής και στο Δέλτα του Νείλου. Αργότερα δημιούργησαν εμπορικούς σταθμούς στις εκβολές του Νείλου και έμαθαν τους ιθαγενείς Αιθίοπες πώς να καλλιεργούν τη γη και άλλες τέχνες, προ παντός όμως τους εμύησαν στη λατρεία των θεών του Ολύμπου. Μολονότι οι Αιγύπτιοι ήσαν καλοί χειροτέχνες, γεωργοί και μουσικοί , ουδέποτε ασχολήθηκαν με τα γράμματα και τις επιστήμες. Γι’ αυτό δεν έχουμε Αιγύπτιους φιλοσόφους, μαθηματικούς, αρχιτέκτονες, αστρονόμους, συγγραφείς , γιατρούς (με εξαίρεση τους χειρουργούς λόγω της μουμιοποιήσεως των νεκρών) κ. α . Σε όλη την μακραίωνη ιστορία της Αιγύπτου οι Ελληνες είχαν την εξουσία (ιερείς , μάντεις , κρατικοί υπάλληλοι, στρατηγοί, ναυτικοί, έμποροι κλπ) Ο πρώτος Φαραώ Μην, Μένες ή Μηνάς ήτο Μινωίτης Ελλην, γιός του βασιλιά της Κρήτης Μίνωα. Οι ιστορικές έρευνες και η γραπτή παράδοση απορρίπτει την άποψη ότι υπήρξαν δυναστείες με Αιγυπτίους βασιλείς. Ολοι σχεδόν οι Φαραώ και οι κρατικοί υπάλληλοι της Αιγύπτου σε όλα τα χρόνια ήσαν Ελληνες. Τέλος να αναφέρουμε ότι όλες σχεδόν οι αρχαίες και νέες Αιγυπτιακές πόλεις φέρουν Ελληνικά ονόματα. Μια τέτοια στενή πολιτική, οικονομική και πολιτιστική σχέση-στην ουσία συγγενική μεταξύ των δύο λαών - από τους πανάρχαιους χρόνους ως σήμερον, δεν ήτο δυνατόν να μην έχει συνέχεια επι της εποχής του Μεγάλου Αλεξάνδρου και των διαδόχων του .
Η Αιγυπτιακή Λατρεία
Οι Αιγύπτιοι λάτρευαν -όπως οι Ελληνες- τη Φύση . Οι θεοί τους ήταν σχεδόν ταυτόσημοι με τους θεούς των Ελλήνων, με διαφορετικά ή και τα ίδια ονόματα όπως:
Αμμων Ζεύς,
Ερμής(Θωθ),
Δήμητρα (Ισις),
Θέμις(Μαάτ),
Ηρα(Μούτ),
Λητώ(Νεχμέτ),
Πλούτων (Οσιρις),
Απόλλων(Ρα),
Αρης (Ανούρ),
Ξένιος Ζευς(Σήθ),
Ηφαιστος(Ρε),
Αθηνά (Ατέν ή Νηίθ),
Αφροδίτη (Αθώρ ή Αθήρ),
Φαέθων(Φθά) κ . α
Μαρτυρίες
1/ Από τα «Αιγυπτιακά» του Μανέθωνος(280 π. Χ), ο οποίος κατέγραψε όλα τα ιερογλυφικά(αρχαία Ελληνική γραφή) των παπύρων σε κλασσική Ελληνική γραφή , αρχής γενομένης από το 30.000 Π. Ε (Η ανάγνωση έγινε και με την βοήθεια του Αθηναίου ιερέα Τιμοθέου του γένους των Ευμολιδών τον οποίον προσεκάλεσε ο Πτολεμαίος) Εξ αυτών ήλθεν στο φως ότι την Αίγυπτο κυβερνούσαν οι θεοί Ηφαιστος, ο γιός του Ηλίου, ο Φαέθων, ο Δίας, ο Ηρακλής κ. α Επίσης αναφέρει 32 δυναστείες της Αιγύπτου, που οι περισσότερες ήσαν Ελληνικές, με εξαίρεση την εποχή των Περσών στα ιστορικά χρόνια. Τα Αιγυπτιακά του Μανέθωνος δεν σώζονται παρά μόνον αποσπάσματα από άλλους συγγραφείς. [Πηγές πληροφοριών : α/ Σύγκελλος,β/ Corpus Scriptorum Historicorum Byzantinorum-W. Dindorf 1829, g/ Εκδόσεις, Loed Classicla Library, MANETHO by W.G WADDEL, δ/ Frgmenta Historicorum Grecorum, C, Muller, ε/ Ιώσηπος-Κατ ‘ Απίωνος, στ/ «ΩΓΥΓΙΑ» , Αθανάσιος Σταγειρίτης, ζ/ «ΕΜΕΙΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ» , Δημ. Βαρδίκος , «ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ». Κ. Χ. Κωνσταντινίδης κ. α]
2/ Ο Πλάτων γράφει « Οσα έχουν γίνει στα παλαιά χρόνια …στην Ελλάδα , στην Αίγυπτο ή αλλού και τα γνωρίζουμε από διηγήσεις όλα είναι καταγεγραμμένα από τα παλιά χρόνια στα κείμενα που υπάρχουν στου Αιγυπτιακούς ναούς» Κι’ αυτό διότι , ως αναφέρει ο Πλάτων και οι Ιερείς της Σάιδας , η Ελλάς υπέστη επανειλημμένες γεωλογικές καταστροφές και έχασε όλα τα αρχεία της ιστορίας της.
3/ Ο μέγας Ελλην αρχιτέκτων και μηχανικός Δαίδαλος είναι ο κατασκευαστής του μεγάλου ναού Ηφαίστου στην Μέμφιδα(Διόδωρος Σικελιώτης)
4/ Ο Ηρόδοτος γράφει : «.. μου διάβασαν οι ιερείς από τα ιερά βιβλία κατάλογο από 330 βασιλείς και μετά , όταν περάσαμε στο Ναό, μου έδειξαν τους μεγάλους ξύλινους ανδριάντες και ήταν όσοι μου είχαν διαβάσει προηγουμένως»
5/ Τέλος από την Ροζέτη Στήλη , που ανεκάλυψε Ελλην μηχανικός του Μ. Ναπολέοντος το 1799. Σ’ αυτήν είναι χαραγμένο κείμενο σε τρεις γραφές. Στο άνω μέρος Ιερογλυφικά(αρχαική Ελληνική), στη μέση Γραμμική Γραφή Α(αρχαία Ελληνική) και κάτω Κλασσική Ελληνική Γραφή
Να αναφερθεί ακόμη ότι ιστορικά , έχουμε δύο λαικές εξεγέρσεις των Αιγυπτίων κατά της κρατικής εξουσίας, επειδή τους κυβερνούσαν οι Ελληνες. Και στις δύο οι Φαραώ τους έπεισαν πως οι Ελληνες είναι ικανώτεροι για την κρατική εξουσία. (Οι Αιγύπτιοι ποτέ δεν εστράφησαν κατά των Φαραώ διότι τους ελάτρευαν σαν θεούς)

Καταλαβαίνει λοιπόν κανείς πόσο σημαντικά είναι για τον τόπο μας οι πρόσφατες ανακαλύψεις στην περιοχή της Μπρέξιζας. Όλοι εμείς οι κάτοικοι της περιοχής πρέπει να αισθανόμαστε υπερήφανοι για την ανακάλυψη αυτή και αναμένουμε όπως οι υποσχέσεις του Δήμου για αρχαιολογικό πάρκο σύντομα να ευδοκιμήσουν. Ελπίζουμε σύντομα ο Δήμος μας όπως και η κεντρική εξουσία να αναλάβουν τις ευθύνες τους και να αναδείξουν σημαντικούς αρχαιολογικούς χώρους σαν και αυτόν, που υπενθυμίζουν την ιστορία του τόπου μας και διατηρούν άσβεστες τις πολιτιστικές μας παραδόσεις.

No comments: